Cijeđenje i ispiranje sladovine

Cijeđenje sladovine se radi nakon završenog ukomljavanja i pozitivne jodne probe. Prilikom cijeđenja sva sladovina se pretače u drugu posudu (npr. lonac za kuhanje) sve dok komina ne ostane “suha”. Slad je ukomljavanjem upio do vode (grain absorption) koja ostaje “zarobljena” u sladu, ta količina obično iznosi 1-1,2 L/kg.

Ispiranje sladovine je postupak ponovnog dolijevanja određene količine vode u slad s ciljem da isperemo šećere koji su ostali u sladu i oko njega. Ispiranje se ne mora raditi i s obzirom na vrstu postoji:

No sparge

Ovo je kad ne radimo ispiranje slada nego pivo radimo samo od sladovine dobivene cijeđenjem. Ova sladovina je veće gustoće tako da će i pivo imati veći postotak alkohola (ovisno o udjelu fermentabilnih šećera).

Batch sparge

Ispiranje se vrši na način da nakon cijeđenja u MLT (posuda za ukomljavanje) dodajemo određenu količinu vode i to odjednom. Komina se promiješa i opet ocijedi. Ovakvo ispiranje se može raditi 1, 2, 3 ili više puta s tim da vodimo računa da pH ne naraste preko 6 jer tada dolazi do otpuštanja tanina iz ljuske slada. Tanini uzrokuju opor i trpak okus piva.

Fly sparge

Kod ovog ispiranja napunimo MLT vodom toliko da razina bude par cm iznad slada (dovoljno da je cijeli slad prekriven vodom). Nakon toga u isto vrijeme cijedimo sladovinu i dodajemo vodu u MLT, pazeći da protok na ulazu i izlazu bude jednak jer će se u protivnom ili voda iz MLT-a preliti ili će slad ostati suh.

Ovaj unos je objavljen u Mala škola pivarstva i označen sa , , , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

7 odgovora na Cijeđenje i ispiranje sladovine

  1. davor napisao:

    radio sam bach sparge i kod prvog cjeđenja mi je dobro curila sladovina a kod drugog i trećeg jako sporo, morao sam mješati! Koristim crijevo za plin. Da li sam pogriješio što sam nakon dolijevanja vode mješao pa na taj način očito poštopao crijevo za filtraciju?

  2. davor napisao:

    Probat ću sa crijevom od kotlića, iako je tanje čini mi se rjeđa mrežica nego na plinskom. Zbunilo me to što je prva tura iscurila lako i brzo a onda kad sam nalio drugu vodu počeli problemi. Hvala!

  3. davo napisao:

    Jesam ali je poklopac uži pa ne mogu staviti ništa osim crijeva. Sad sam ga rastavio, jer ga nisam ja pravio, i opruga je bila predugačka pa ga je ‘razvlačila,’ i tako smanjila otvore među nitima. Skratio sam je upola i izvadio jednan od dva žuta opleta od neke plastike koji su upleteni sa inox nitima pa sam dobio i malo većih rupica, cca 1 mm njih 20-ak na pola metra cijevi. Vidjet ću sada za 3 tjedna kada budem opet kuhao. Hvala na pomoći!

  4. Dario napisao:

    Bilo bi dobro da napišeš koliko otprilike ispiranje treba trajati kod batch sparge metode. Dakle, nakon što iscijedimo prvi mash i dodamo prvu polovicu sparge vode u MLT, koliko dugo nakon miješanja treba odstajati voda u MLTu prije ponovnog cijeđenja.
    Pozdrav!

Komentiraj

